Thema: Veilig en gezond drinkwater

De kwaliteit van het drinkwater dat we leveren heeft topprioriteit. Klanten moeten blind kunnen vertrouwen op veilig en gezond
drinkwater. Daarom is het onze ambitie de kwaliteit integraal meetbaar te maken in iedere processtap, zodat we kunnen sturen
op drinkwater van absoluut topniveau. En dat niet alleen, we willen transparant zijn en onze klanten en stakeholders ook juist kunnen informeren daarover. Binnen het thema Veilig en gezond drinkwater gaat het om de integrale benadering van kwaliteit van bron tot klant.

Aanleiding voor meer onderzoek

Waterkwaliteit van de bron
Met verbeterde meettechnieken signaleren we steeds vaker microverontreinigingen van het grondwater. We treffen bijvoorbeeld steeds vaker medicijnresten, pesticiden en andere vreemde stoffen aan in het opgepompte ruwe water, waarvan de gezondheidsrisico’s onvoldoende bekend zijn. Daarnaast signaleren we dat de invloed van oppervlaktewater in het grondwater groter wordt en dat activiteiten in de ondergrond
(in het kader van energietransitie) toenemen. Hierdoor is de kwaliteit van de bron moeilijker te voorspellen en traditionele zuivering in de toekomst mogelijk niet voldoende om de gewenste
drinkwaterkwaliteit te behouden.

Invloed van de zuivering
Bij een groot deel van onze productiebedrijven wordt het opgepompte water op traditionele wijze gezuiverd, bijvoorbeeld door beluchting en zandfiltratie. In lijn met de Europese Kaderrichtlijn Water en onze keuze voor grondwater streven we naar minimale zuiveringsinspanning, waarvan we optimaal willen begrijpen hoe deze invloed heeft op de waterkwaliteit.

Factoren in het leidingnet
Na de zuivering en gedurende de verblijftijd in het leidingnet, kan de kwaliteit van het drinkwater worden beïnvloed door chemische, fysische en biologische processen. Het leidingmateriaal
(bijvoorbeeld polyethyleen) en (na)groei van micro-organismen kan de kwaliteit negatief beïnvloeden. Hierover is nog onvoldoende bekend.

Klant eist transparantie
Klanten worden steeds mondiger en wensen in toenemende mate transparantie over de kwaliteit van het drinkwater dat we leveren. Bij voorkeur op huishoudensniveau (of per aansluiting) en op ieder moment van de dag.

Doelen van dit onderzoeksthema

  • een compleet beeld van de waterkwaliteit en de daadwerkelijke risico’s (chemisch en microbiologisch) op iedere positie in het drinkwaterproces;
  • met sensoren kunnen monitoren en sturen op waterkwaliteit, in alle stappen van bron tot kraan (en in samenhang met elkaar);
  • inzicht in de beschikbare speelruimte per processtap;
  • transparante en heldere communicatie over de waterkwaliteit richting klant en stakeholders.

WERKPAKKETTEN

Performance
Doel van dit werkpakket is inzicht in de performance-eisen als het gaat om integrale waterkwaliteit en de manier waarop je dit numeriek kunt uitdrukken (per processtap). Hierbij rekening houdende met de middelen die klanten zelf beschikbaar hebben om de kwaliteit te monitoren en het feit dat er nieuwe technieken beschikbaar zijn waarmee
nauwkeuriger kan worden gemeten.

Meten en monitoren
Doel van dit werkpakket is de waterkwaliteit van bron tot kraan te meten en monitoren.
We willen weten welke technologieën (zoals chemische en (micro) biologische screening et cetera) en meetmethoden het beste kunnen worden gebruikt om de waterkwaliteit te bepalen.

Anticiperen op verandering in waterkwaliteit
Doel van dit werkpakket is te voorspellen welke stoffen we op welk moment kunnen verwachten in het water dat we oppompen en daar vervolgens passend op kunnen anticiperen. Dit vraagt om heldere kwaliteitswaarden, die bepalen wanneer we tot actie overgaan.

Klantinteractie en gezondheid
Doel van dit werkpakket is proactief, helder en transparant te communiceren met klanten en stakeholders over waterkwaliteit. We willen weten wat hun behoeften zijn, zowel als het gaat om de kwaliteit van drinkwater als de informatie erover. We maken een stap naar de
klant door deze direct te betrekken bij kwaliteitsgericht onderzoek waarbij we een win-win situatie nastreven.

Vragen, aanbevelingen of een advies?

Thema-ambassadeur Merijn Schriks is bereikbaar via Merijn.Schriks@vitens.nl